Articles sobre literatura escrits pels amics de la llibreria Món de Llibres.
FAUSTO | 29 Abril, 2017 10:11
FAUSTO | 26 Abril, 2017 17:06
Al marge de la normalitat i el conformisme és on podem escoltar l’eco del talent. Les veus de la dissidència no accepten els llocs comuns ni els temps que no avancen ni s’interroguen. Una mirada lúcida, un esperit inquiet, una ment perspicaç poden percebre els batecs dallò que es troba més enllà de la mediocritat, on la clarividència i la revelació s’imposen per atorgar a les coses un altre sentit, una altra essència.
Gabriel Bertotti (Bahía Blanca, 1963) té aquesta capacitat de situar-se un poc per sobre dallò mundà, insípid, vulgar...I aquest levitar, diguem-ne aquesta manera d’apropar-se i escodrinyar les entranyes de l’existència, passa inevitablement pel fervor i la necessitat, pel deler i la catarsi. Després d’un llibre de contes -Los techos de agua (2015)- emparentat amb la visió crepuscular de Borges i la solitud incompresa de Kafka, ens presenta ara una peça literària sols apta per a devots de l´alta literatura i el magí creatiu. Margen crítico (Món de Llibres, 2017) és un recull de proses que basculen entre la lírica i l’assaig, entre la semblança i el coneixement, entre la memòria i la cultura. L’aplec de ficcions d’aquest llibre funciona a mode d’inventari: un compendi més o menys detallat de l’itinerari cultural d´algú que opta per una forma de vida. Els grans autors -Borges, Cortázar, Onetti, McCarthy, Hemingway, Kafka...-es fusionen amb altres, alguns gairebé desconeguts, tot conformant un cànon força sui generis. Aquí no hi ha lloc per a les mitges tintes: assistim a la celebració d´un ritual oficiat per i gràcia de Gabriel Bertotti, mestre de la reflexió poètica, hereu d’una mirada que reclama sempre honestedat, renovellament, lucidesa...Hi ha, en aquestes reflexions literàries, una forma d’establir ponts i de trobar concomitàncies que suposa un estil diferent a l’hora de fixar criteris i formular hipòtesis. Cal celebrar aquesta veu plena de talent i saviesa.
Pere Joan Martorell. Ultima Hora 9 d'abril 2017
FAUSTO | 21 Abril, 2017 11:42
Quan l'interès d'una crítica no depèn del llibre criticat; quan, amb la força de l'estil s'independitza i adquireix una existència pròpia, aleshores tant el llibre com l'escriptor objectes de la crítica esdevenen tan sols una excusa, un pretext, per a construir una obra nova sòlida i plena de sentit.
Tot i que Gabriel Bertotti (Bahía Blanca 1963) en aquest excel·lent Margen crítico no exerceix exactament de crític sinó més aviat de comentarista literari apassionat, amb la força del seu estil, la seva saviesa reposada, les seves fines observacions i la seva enorme erudició construeix una magnífica obra pròpia d'existència justificada al marge dels llibres i els escriptors comentats.
És tant així, que conèixer aquests autors i aquestes obres que Bertotti menciona i comenta és només un valor afegit per al lector, atès que les crítiques —sens dubte el brillant resultat d'un conjunt de reflexions suscitades per tota una vida d'atenció al fet literari— se sostenen per elles mateixes.
En llegir (i rellegir) Margen crítico m'ha vengut sovint al cap un terme pictòric que em sembla perfecte per aplicar a la manera d'enfrontar-se a la literatura que té Gabriel Bertotti: la sprezzatura, que és un terme que defineix aquesta falsa facilitat per a pintar —com qui no en fa gaire cas— que s'ha atribuït per exemple a Tintoretto o a Tiépolo, i que vendria a ser el producte del talent sumat a anys d'observació, pràctica, sintetització i depuració estilística.
I és que Gabriel té molt assimilat allò que els tècnics anomenen el codi, una virtut que va molt més enllà de saber elaborar un text amb coherència, cohesió i correcció gramatical; una virtut que no s'ensenya, que s'adquireix —diuen— devorant textos amb ulls d'escriptor i amb talent natural. Dues virtuts de les quals a Gabriel Bertotti n'hi sobren caramulls per a repartir. Cal admetre que, per molt que t'agradi llegir i escriure, no t'aixeques un matí i comences a expressar-te literàriament com ho fa Bertotti, perquè aquest argentí trasplantat a Porreres fa prop de vint anys en realitat viu en els llibres; o almenys hi té establerta amb ells una relació mimètica.
Pots agafar a l'atzar qualsevol fragment de les 276 pàgines que configuren Margen crítico i quedes absorbit d'immediat pel discurs de Cabriel Bertotti, seriosament frívol, lluminós, entretengut, atrevit, introspectiu, desmitificador, tendre, a vegades èpic... però sempre brillant. De sobte, comences a mirar Kafka des d'una altra perspectiva (“olvidemos a Kafka para leer a Kafka”); o a Hemingway; o a Samuel Beckett (“Un encuentro en París” genial); o a Miles Davis (“bello y negro”); o a la baronessa Blixen (“falsamente masculina”); o a Borges; o a Bioy Casares (“hoy come en casa Borges”); o a Cortazar; o a algun altre escriptor argentí del qual ni n'havies sentit a parlar mai. Fins i tot canvies la teva percepció de les obres i els escriptors que Bertotti, divertidament descarat, s'inventa en la primera part del llibre.
Margen crítico, editat per Món de llibres amb la seva cura habitual, m'ha semblat un autèntic homenatge de Bertotti a la literatura fet a un nivell literari digne d'homenatge. És indubtable que la lectura d'aquest llibre et contamina d'amor per la literatura; et fa revisar autors, recordar llibres que no has llegit i que hauries d'haver llegit, altres que és imprescindible rellegir, repassar, consultar... En definitiva, Margen crítico ens obri i ens deixa empeses les portes dels escriptors i de les seves obres perquè hi entrem a tafanejar en confiança i sense compliments per tal de gaudir de tots aquests guanys estètics derivats del llibres que mai no surten als llibres de comptabilitat però que ens transformen el quotidià en meravellós.
Una delícia que hauria de llegir, com a mínim, la immensa minoria.
Tomeu Matamalas
Llibreria Món de llibres
C/ Major nº7
Manacor 07500
llibres@mondellibres.com
Telf: 971 84 35 09
« | Abril 2017 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dl | Dm | Dc | Dj | Dv | Ds | Dg |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |